Anne Brita Barstad jobber som studierådgiver for ungdomsskoleelever på Marienlyst skole i Oslo. Rollen har både blitt viktigere og mer synlig de siste årene.
– Min jobb er å råde ungdommene til å tenke over sine egne evner og hva som gjør dem glade. Før de skal velge, spør jeg hva de liker, hva de interesserer seg for og hva de får best til. Hvis de kunne velge selv hva en skoledag skulle bestå av, hva ville de valgt da? forteller hun.
Følger strømmen
Flere av elevene Anne Brita snakker med i hverdagen, har interesser og evner som harmonerer godt med yrkesfag. Når de forteller at de ønsker å være ute, være kreative, skape noe, designe og produsere – da råder hun dem til nettopp det.
– Jeg har sett mange ungdommer med lite motivasjon og energi på ungdomskolen, blomstre fullstendig opp på yrkesfag. De forteller om en morsom og variert skolehverdag. Selvtilliten og lykken de viser, gleder meg skikkelig.
Mange ungdomsskoleelever synes det er tidlig å skulle velge hva de vil bli. Det er dessuten lett å velge det samme som vennene sine.
– Selvsagt er det tryggere og lettere å gjøre det samme som vennene sine. Å gå sin egen vei og velge noe mer konkret krever både mot og selvtillit. Jeg tror likevel det er viktig at elevene stopper opp og stiller seg noen grunnleggende spørsmål. Jeg har sett flere eksempler på elever som velger studiespesialiserende og deretter angrer.
– Yrkesfag stenger ingen dører
Mange foreldre tror at studiespesialiserende er nøkkelen til alle muligheter. Langt færre tenker på at disse mulighetene faller bort om barna ikke fullfører. Anne Britas hovedbudskap til ungdommene er at de ikke stenger dører hvis de velger yrkesfag.
– Det viktigste er at elevene kjenner etter når de trives best og hva de liker å holde på med. Skulle ikke yrkesfag være noe for dem likevel, og de er faglig motivert for det, kan de alltids ta studiekompetanse tredje året. Jeg sier ikke at yrkesfag er for alle, men det er ikke studiespesialisering heller, avslutter Anne Brita Barstad.